fredag 25. mars 2011

SAS og siamesiske tvillinger

Fra: ingerid.henriksen@gmail.com
Til: kundeservice@sas.no
Dato: 15.01.2011
Tittel: Hjelp med et problem



Kjære SAS
Jeg og mine kolleger hadde en noe opphetet diskusjon på et forsinket julebord for noen dager siden. Jeg håper at dere kan hjelpe oss med å besvare spørsmålet som utgjorde stridens kjerne, og på den måten hjelpe oss med å reparere forholdet medarbeiderne i mellom. For det gikk ganske hardt for seg en stund. Ihvertfall med tanke på at det var et julebord for bibliotekarer.

Spørsmålets kjerne dreier seg rundt Giovanni og Giacomo Tocci, beskrevet i Mark Twains "De Ekstraordinære Tvillingene". Dere kjenner helt sikkert til dette verket [Red.am: bok om siamesiske tvillinger]. Spørsmålet som skapte all debatten var: Hvordan ville disse blitt behandlet om de hadde bestilt en flyreise via SAS?

Jeg ville satt veldig pris på et svar. En avklaring fra Norges eldste og mest velrenommerte flyselskap vil helt sikkert kunne begrave stidsøksen kollegene i mellom.

Med vennlig hilsen
Ingerid Henriksen
______________________________________________
Fra: kundeservice@sas.no
Til: ingerid.henriksen@gmail.com
Dato: 22.01.2011
Tittel: Re: Hjelp med et problem


Kjære Ingerid Henriksen!
Takk for e-post.
Midt oppe i de 1500 henvendelsene vi har fått i forbindelse med uvær i desember, kom denne e-posten, som nok må sies å være den mest uvanlige e-posten vi har mottatt her hos oss.

Jeg har ikke lest fortellingen til Mark Twain så jeg vet dermed ikke hva problemstillingen var i hans historie. Når det gjelder disse tvillingene har jeg imidlertid hørt om dem.

De levde på en tid da SAS ennå ikke hadde sett dagens lys. Jeg går ut i fra at det dere diskuterte var om de ville ha måttet kjøpe én eller to billetter? Det er en interessant problemstilling som kanskje viser litt hvordan oppfatningen har forandret seg i løpet av årene som har gått. Da de levde ble de blant annet til å begynne med omtalt som en gutt med to hoder; altså i entall. Nå for tiden er vi nok litt mer individfokusert. Jeg oppfatter tvillingene som to personer som deler ett par ben. Hadde de levd i dag, hadde de nok også hatt hvert sitt pass. Som en liten kuriositet kan jeg nevne at i vår bransje snakker man om antall ”souls on board” altså sjeler om bord. Disse ville dermed ha blitt regnet som to sjeler, ikke én.

Min første innskytelse var at vi selvfølgelig ville ha solgt ett sete til hver av dem hvis de ønsket å fly med oss, ettersom dette var to individer. Av praktiske årsaker måtte vi selvfølgelig ha sørget for at de fikk seter ved siden av hverandre. Det ville blitt litt problematisk ellers. Det sies at Giovanni var veldig glad i øl og at Giacomo var veldig glad i mineralvann. Vi har både øl og mineralvann med oss på våre flygninger, så de ville nok ha vært fornøyd med drikkevarene de fikk tilbud om hos oss.
Jeg er litt bekymret for at de visstnok pleide å avgjøre eventuell uenighet ved å slåss. Vi er ikke så glad for slåsskamper om bord hos oss og ville nok dermed ha holdt et ekstra godt øye med dem. J
Jeg håper at mitt svar kan bidra til å roe gemyttene hos dere! Har jeg misforstått problemstillingen dere diskuterte ber jeg deg om å skrive tilbake til meg. :)

Med vennlig hilsen
XXXXXX XXXXXX
Supervisor
Customer Relations

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar