tirsdag 29. mars 2011

Film og SFO

Fra: Ingerid Henriksen [mailto:ingerid.henriksen@gmail.com]
Sendt: 29. mars 2011 14:45
Til: undisclosed-recipients:
Emne: Vedr. film og skolefritidsordning

Kjære AV,

I anledning en gjennomgang av Fjellvett-reglene før påske ønsker vi å ha en klasseromsvisning av den norske ungdomssfilmen Død Snø på skolefritidsordningen.
Vi kjenner reglene for lisensering av filmer til klasseromsundervisning, men da dette er en skolefritidsordning blir vi usikre. Det er ikke et gitt antall tilskuere (mellom 5 og 25 elever), i alderen mellom 7 og 13 og det er selvsagt frivillig oppmøte. Det er også en typisk undervisningssituasjon.
Hvordan går vi frem for å gjøre dette på lovlig vis?

Mvh
Ingerid Henriksen
_______________________________
Fra: undisclosed-recipients
Sendt: 29. mars 2011 14:45
Til: Ingerid Henriksen [mailto:ingerid.henriksen@gmail.com]
Emne: Re: Vedr. film og skolefritidsordning


Hei !
Dette var en nøtt !  Jeg vet ikke når dere skal ha dette arrangementet, men jeg kan nok trenge å ta et par telefonsamtaler med kulturdep.for å være mer sikker.

La meg ta utgangspunkt i tolkningen som Kulturdep bruker i skolen :  Hvis gruppen som skal se filmen er å betrakte som en relativt fast gruppe – altså at de tilhører en klasse , vil det være å betrakte som en privat visning når elevene ser filmen  i det klasserommet som de vanligvis bruker. Uten å være skråsikker – vil jeg tolke denne regelen  også til å gjelde for skolefritidsordningen.
(Det er ved bruk av NRK/TV2 –programmer i undervisningen  at skolebegrensningen gjelder fordi det kreves en spesiell Norwacoavgift som er forbeholdt grunnskolene – så dette ser vi bort fra i og med at dere vel skal benytte en DVD som dere har kjøpt eller leid. ?)   

Det som gjør meg usikker er hvorvidt barna vanligvis  er knyttet til denne Skolefritidsordningen – jeg forutsetter det. Jeg tror det er viktig at invitasjonen begrenses til deres egne elever og ikke som en åpen invitasjon. Dette fordi en åpen invitasjon bærer mer preg av en forestilling – på linje med kino.

Altså : Hvis barna vanligvis er knyttet til fritidsordningens lokaler, blir invitert til å være med på et faglig/pedagogisk opplegg som  er en del av virksomheten og at det ikke taes noen form for inngangspenger, så tror jeg at en slik visning kan defineres som en lukket , privat visning på privat arena.
MEN dette er min tolkning – og jeg vi ta kontakt med  Dep i morgen for å høre om jeg er helt på jordet !
 
Det er helt vilt at de skal være slik  , for det hele kan dere løse glatt ved å invitere til et privat hjem ! Da er alle problemer løst – tro det eller ei.

Av ren nysgjerrighet , lurer jeg på hvilken skolefritidsordning det er, og hvordan dere kom på å spørre meg om dette ? (Det var bare hyggelig , men nysgjerrig likevel….)

Jeg lover å ta kontakt med en jurist i  Dep i morgen – han er umåtelig flink til å finne de rette begrunnelsene .

Mvh
XXX XXXXX XXXXXX


_______________________________
Fra: Ingerid Henriksen [mailto:ingerid.henriksen@gmail.com]
Til: undisclosed-recipients
Sendt: 29. mars 2011

Emne: Re: Vedr. film og skolefritidsordning
Tusen takk for det veldig hyggelige svaret! Jeg og de andre på Trollop SFO (Vestfold) er kjempeglade for å få oppklart dette. Planen er at vi drar oppover til hytta til norsk legeforening sammen, og har en visning der før vi har akedag. Det blir da en et privat arrangement, i regi av foreldrene og ikke SFO-ordningen, og det tror jeg blir dødsmorsomt for alle sammen :) .
Igjen, tusen takk for all hjelpen.
-Ingerid
_______________________________
(ikke fått svar)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar