onsdag 30. mars 2011

Fra    Ingerid Henriksen <ingerid.henriksen@gmail.com>
Til    postmottak@gravferdsetaten.oslo.kommune.no
Dato    29. mars 2011
Emne    Vedr. kremering


Kjære Gravferdsetaten,
Jeg er en av de stadig flere nordmennene som følger åsatru.
Det er selvsagt min egen sak, og ikke noe jeg skal bry dere med. Men det er et punkt jeg gjerne vil ha deres mening om. Jeg setter i skrivende stund opp et et testament, og jeg ønsker å følge min tros gravferdsritualer så godt det lar seg gjøre etter norsk lov.
Først, jeg ønsker ikke å gravlegges på en kristen gravlund. Det har jeg forstått at ikke er noe problem.
Jeg ønsker å kremeres jfr. min tro. Jeg har forstått at friluftskremering ikke er godtatt i Norge, uavhengig om det skjer på land eller vann.
Er det tillatt å bli kremert på et godkjent krematorium jfr. lover og regler, og så strø asken utover et bål på et senere tidspunkt? Jeg kan ikke se at det strider mot reglene, men jeg vil gjerne ha dette bekreftet.
Med vennlig hilsen
Ingerid Henriksen
___________________________________________
Fra   postmottak@gravferdsetaten.oslo.kommune.no
Til    Ingerid Henriksen <ingerid.henriksen@gmail.com>
Dato    30. mars 2011
Emne    Re: Vedr. kremering
Vi viser til e-post av 29.03.2011 vedrørende regler for kremasjon og askespredning. Gravferdsloven § 19, 3. ledd sier "Kremasjon skal skje i godkjent krematorium og senest 8 dager etter dødsfallet."


§ 20, 2. ledd i samme lov omhandler spredning av aske. Søknaden må sendes Fylkesmannen i det fylke man ønsker at askespredningen skal skje. I svaret fra Fylkesmannen blir det satt opp vilkår for tillatelsen. De pleier å beskrive hvor det kan
skje, at det ikke skal finnes spor etter handlingen, at det ikke skal settes minnesmerke på stedet og at handlingen skal bekreftes av to vitner.




Hilsen
XXXXX XXXXXXXXXXX
Gravferdsetaten

___________________________________________
[Skal skrive svar så snart jeg har tid]

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar